Wezeper whatsappjeugd presteert prima

Het negende Wezeper Dictee toonde goed aan hoe het is gesteld met de taalvaardigheid van onze whatsappende spes patriae: daar is weinig op aan te merken.

Een zaal vol geconcentreerde pubers. Foto: Wilfred van Norel.

Wezeper dictee

Leerlingen van het Agnieten College schrijven geconcentreerd aan het dictee.

Het negende Wezeper Dictee toonde goed aan hoe het is gesteld met de taalvaardigheid van onze whatsappende spes patriae: daar is weinig op aan te merken. Het was verheugend te zien hoe de aula van het Agnieten College op maandag 10 november volstroomde met zo’n negentig derde- en vierdeklassers. In auditief opzicht was het wel weer even wennen – het aantal decibellen in een zaal met tientallen pubers en nog eens vijftig ouders kan de pijngrens naderen.

Maar zodra de joviale docent Ruud Oosterhof begon met de voordracht van het dictee, verstomde het gejoel als bij toverslag. Zelfs de whatsappbliepjes bleven uit. Geconcentreerd luisterden de leerlingen naar de tekst over de modernisering van het onderwijs. ‘De crux is dat voor een enkele docent deze verandering nog een ver-van-mijn-bedshow is. Maar daar wordt hard aan gewerkt’, merkten de auteurs in hun dictee op. En ze concludeerden: ‘Je kunt dus zeggen dat het crescendo gaat. Want hoe je het ook wendt of keert, ze [de leerlingen] doen in elk geval meer dan vroeger.’ In hun verhaal-met-een-boodschap verwerkten de schrijvers op knappe wijze een overvloedige hoeveelheid lastige woorden. Zij wisten naast veel beruchte foutenleveranciers als zaniken, gsm’etjes, ten eeuwigen dage en brave hendriken ook gewestelijke varianten als bleinen (blaren), Zuid-Afrikaans (alles sal reg kom) en samenstellingen als haal-de-broekriem-maar-aanmentaliteit in hun verhaal te vlechten.

Wezeper dictee

Ook de ouders en gasten deden het goed in Wezep.

Mooie scores
Er was dus alle aanleiding om de uitslag met grote vreze tegemoet te zien. Tijdens de correctieronde, waarbij men elkaars werk nakeek, leek dat toch enigszins mee te vallen. En inderdaad: na een korte pauze waarin de beste dictees nog eens duchtig werden gecontroleerd, rolden er mooie scores uit. Terwijl vorig jaar de hoofdprijs in de categorie leerlingen toeviel aan een derdeklasser met 25 fouten, beklom nu Arianne Burgmeijer het podium, die slechts 14 fouten hoefde te noteren. Ook tweedeprijswinnaar Maureen van der Kris kon zichzelf feliciteren met haar 15 fouten. Kira Tiemens, de enige vierdeklasser, haalde het brons met 21 fouten.

Nog verrassender waren de prestaties van de oud-leerlingen. Maurice Hooikammer – in 2013 brons bij de leerlingen – deelde de tweede plek met Alissa Seybel. Beiden maakten twaalf fouten. Daisy van Emst liet het hele deelnemersveld achter zich met haar superscore van acht fouten. Alleen de twee dicteenomaden, Jan Riefel uit Twello en ikzelf, scoorden ietsje beter. Wij kregen een hand van de bovenmeester. En aan het eind van de avond bleek ook een recordbedrag te zijn opgehaald voor stichting KiKa: 700 euro.

Wezep

Dicteetijgers Jan Riefel en Jeroen van Heemskerck Düker konden ook al niet onder de vier fouten blijven.

Met deze negende editie bewijst het team van het Agnieten College niet alleen dat er talentvolle en betrokken docenten werken, maar ook dat er – in de woorden van hun dicteeschrijvers – ‘over de participanten aan het onderwijs weinig te meieren’ valt.

Tekst: JvHD / Foto’s: Wilfred van Norel

2 reacties

  1. Je hebt er een mooi stukje van gemaakt Jeroen! We vonden het erg leuk dat je er ook dit jaar weer bij was en feliciteren je van harte met je behaalde resultaat!
    Tot volgend jaar?

  2. Bedankt Jeroen, mooi samengevat. Wat leuk zeg dat jullie echt al die dictees aflopen ! Wij, mijn man en ik hebben voor het eerst meegedaan en vonden het erg leuk.